تحقق"مدرسه دوست داشتنی" یکی از رسالت های برنامه درسی ملی
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر محمدیان رئیس این سازمان اظهار داشت: «برنامه درس ملی» به عنوان یکی از زیر نظامهای اصلی سند تحول بنیادین، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم میآورد. رسالت برنامه درسی ملی فراهم آوردن ساز و کارهای مناسب برای طراحی،تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی در سطوح ملی تا محلی است تا مفاهیم آموزشی و تربیتی به صورت نظاممند و ساختار یافته در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و محیطی با نشاط و مدرسه دوست داشتنی را به تصویر بکشاند.
معاون پژوهشی وزیر افزود: کار تحقیق، پژوهش و تدوین سند درس ملی از اسفند ماه 1384 با تشکیل دبیرخانه طرح در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آغاز شد. در سند درس ملی، یازده حوزه یادگیری پیشبینی شده که بخشی از آن حوزهها جدیدالتأسیس هستند و قبلاً به صورت مستقل به آن پرداخته نمیشد، مانند: آداب زندگی و خانواده، تمدن و هنر، کار و فناوری، سبک زندگی و همچنین تحول در آموزش زبانهای خارجی.
دکتر محمدیان همچنین اشاره داشت: جلسات توجیهی برای معلمان، مدیران و کارشناسان آموزشی به منظور آشنایی با اسناد بالادستی، برنامه درس ملی و سند تحول برگزار شده، چون معتقدیم برنامه درس ملی به تعبیری نقشه جامع یادگیری و یاددهی است و اگر معلمان نسبت به کلیات این برنامه آشنا نباشند نمیتوانند به خوبی در فرایند یاددهی و یادگیری ایفای نقش کنند. به نظر بنده تحول در نظام آموزشی اتفاق نمیافتد مگر اینکه ذهن معلمان ما متحول شود. خود معلمان باید عهده دار و کارگردان تحول باشند و خودشان آن را طراحی و اجرا کنند.
معاون پژوهشی وزیر افزود: کار تحقیق، پژوهش و تدوین سند درس ملی از اسفند ماه 1384 با تشکیل دبیرخانه طرح در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آغاز شد. در سند درس ملی، یازده حوزه یادگیری پیشبینی شده که بخشی از آن حوزهها جدیدالتأسیس هستند و قبلاً به صورت مستقل به آن پرداخته نمیشد، مانند: آداب زندگی و خانواده، تمدن و هنر، کار و فناوری، سبک زندگی و همچنین تحول در آموزش زبانهای خارجی.
دکتر محمدیان همچنین اشاره داشت: جلسات توجیهی برای معلمان، مدیران و کارشناسان آموزشی به منظور آشنایی با اسناد بالادستی، برنامه درس ملی و سند تحول برگزار شده، چون معتقدیم برنامه درس ملی به تعبیری نقشه جامع یادگیری و یاددهی است و اگر معلمان نسبت به کلیات این برنامه آشنا نباشند نمیتوانند به خوبی در فرایند یاددهی و یادگیری ایفای نقش کنند. به نظر بنده تحول در نظام آموزشی اتفاق نمیافتد مگر اینکه ذهن معلمان ما متحول شود. خود معلمان باید عهده دار و کارگردان تحول باشند و خودشان آن را طراحی و اجرا کنند.
- 3468 مرتبه بازدید
نظر دهید