تعلیم و تربیت، «آهنگری» نیست

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ماهنامه فرهنگ (دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی) اظهار کرد: تعلیم و تربیت کار ظریف وحساسی است که نتایج آن در دراز مدت مشخص می شود وعوامل مختلفی از جمله کتاب درسی، معلم، محتوای آموزشی، روش تدریس، امکانات، هم سویی خانواده، نگرش جامعه و... در آن دخیل هستند.

وی افزود: لذا نمی توان افت یا پیشرفت دانش آموزان را فقط به محتوای کتاب درسی نسبت داد و باید در تحلیل نتایج امتحانات به همه عوامل موثر توجه کرد. به عنوان مثال یکی از رهنمودهای سند، استفاده از روش فعال در کلاس است. از طرفی براساس استاندارهای تعلیم و تربیت در روش فعال هر معلم بطور میانگین باید حداقل سه دقیقه فرصت گفتگو و تعامل با هر دانش آموز داشته باشد. اما در کلاس هایی که تراکم دانش آموز آن بالای 30 نفر است، چنین امکانی در 50 دقیقه وقت کلاس فراهم نیست.

دکتر محمدیان با اشاره به راهکارهای اجرایی سند تحول بنیادین اضافه کرد: این سند نیاز به نقشه راهی داشت که نشان دهد چه محتوایی در چه مدت، با چه روشی، برای چه گروه سنی، توسط چه معلمی، با چه مهارت های علمی و فنی باید ارائه شود تا دانش آموزان در مسیر تحقق اهداف سند تحول که دستیابی دانش آموز به مراتبی از حیات طیبه است، قرار گیرند.

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 6 خرداد, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.