اعتبار سنجی از کتاب های درسی انجام می شود

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین 'محی الدین بهرام محمدیان' روز سه شنبه در دیدار با آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید،در قم ، با اشاره به اینکه همواره درنظام اسلامی هدف اصلی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت جامعه بوده است ، افزود: این وزارتخانه در راستای این هدف نقشه راهی را برای تالیف درسی تهیه کرده است.

وی ادامه داد: این نقشه راه در پنج محور تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق و در 11 حوزه طراحی شده ، که تفکر و حکمت، کار و فناوری، مهارت های زندگی و زبان های خارجی از جمله آن است.

محمدیان با بیان اینکه قرآن، زبان و ادبیات فارسی، ریاضیات، بهداشت، سلامت، تربیت بدنی، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، فرهنگ، هنر و تمدن از دیگر مواردی است که دراین نقشه راه دیده شده است،افزود: تمامی کتاب های درسی مدارس در تمامی مقاطع و رشته های مختلف متناسب با قدرت درک و فهم دانش آموزان همان مقطع و همان رشته تدوین و تالیف می شود.

وی با بیان اینکه گروهی از صاحبنظران در دروس و رشته های مختلف تحصیلی کار ارزشیابی و اعتبار سنجی کتاب های درسی را انجام می دهند، افزود: هر کتاب درسی پس از تالیف و تدوین ابتدا به مدت یک سال به صورت آزمایشی تدریس می شود و اگر نیازمند اصلاحات بود، تغییرات لازم بر روی آن انجام می گیرد.

محمدیان با بیان اینکه برمحتوای درسی دانش آموزان نظارت دقیقی اعمال می شود، افزود: کتابی که پس گذشت یک سال از تالیف دچار تغییرات می شود به مدت چهار سال تدریس و برای سال پنجم مجددا مورد بازبینی قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ، گفت: وزارت آموزش و پرورش علاوه بر تالیف کتب درسی، کتاب هایی را با هدف آشنایی دانش آموزان با مفاخر و شخصیت های علمی و دینی نیز تالیف کرده است.

وی افزود: کتاب های آشنایی با شخصیت های همچون حضرت امام راحل ، آخوند خراسانی، میرزای شیرازی، علامه امینی، علامه جعفری و امام موسی صدر و چند شخصیت بزرگ دیگر تالیف و دراختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

محمدیان دربخش دیگری از سخنان خود ، ایجاد رشته تخصصی تعلیم و تربیت در دانشگاه مفید قم ضروری دانست و گفت: موضوع تعلیم و تربیت از جمله مباحث مرتبط با رشته علوم انسانی است، و باید مانند اقتصاد و حقوق به یکی از زیر مجموعه های این رشته تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه مفید قم توانایی و ظرفیت کافی برای ایجاد این رشته را در خود دارد،افزود: ایجاد این رشته رویکرد تربیتی را در تالیف و تدوین کتاب های درسی قوی تر می کند.

وی با بیان اینکه بدون تردید تاسیس چنین رشته ای برای دستگاه تعلیم و تربیت رسمی کشور یعنی وزارت آموزش و پرورش پشتوانه مستحکمی محسوب می شود،افزود: این رشته می تواند برای حوزه های علمیه به عنوان دیگر نهاد مهم تعلیم و تربیتی جامعه بسیار مفید باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه تشکیل رشته تعلیم و تربیت در دانشگاه مفید قم نقش مهمی در برنامه ریزی بهتر برای تربیت عمومی در جامعه دارد،تصریح کرد: ایجاد این رشته زمینه کرسی های نظریه پردازی در خصوص موضوع تعلیم و تربیت را فراهم کرده و می تواند نظریه های اسلامی پیرامون بحث تعلیم و تربیت را با پشتوانه حوزوی ارایه دهد.

تاریخ خبر: 
جمعه, 10 بهمن, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.